Gratis tips
voor jouw website

Je bent hier: Home » Facebook klavertje vier

Facebook klavertje vier

Je hebt het vast ook al gemerkt: sommige berichten worden veel meer gezien dan anderen.

En soms deel je een succesvol bericht opnieuw, en heeft het plots veel minder bereik.

De Facebook-machine beslist

De Facebook-machine beslist zelf welke berichten het vaak gaat tonen en voor welke berichten het minder moeite zal doen.

Oneerlijk? Willekeurig? Niet echt.  Er is wel degelijk over nagedacht.

Facebook heeft bekeken welke berichten mensen over het algemeen het leukst vinden. En die berichten zullen ook wat vaker getoond worden.

Want als je je bezoekers overstelpt met berichten die ze over het algemeen toch niet zo leuk vinden, dan lopen mensen weg. Dan zoeken ze alternatieven! En dat wil je niet.

Hoe meer mensen Facebook (gratis) gebruiken, des te interessanter het voor de bedrijven is om advertenties op Facebook te plaatsen. Betalende advertenties!

Dus de Facebook-machine heeft als grootste doel: de bezoekers tevreden houden. Want dan zijn de bedrijven onrechtstreeks ook tevreden!

Facebook Klavertje Vier

Je kan vier verschillende berichten op Facebook plaatsen:

  • een gewone status-update, met alleen maar tekst
  • je kan een link delen
  • je kan een foto toevoegen aan je bericht
  • je kan een video aan je bericht toevoegen

Het geheim is ‘variatie’

Het fijnste voor je publiek is dat je varieert.

Foto van je producten, van jezelf, status-updates, een interessant artikel delen, je recentste blogpost, een video opnemen en delen…

Mensen houden van variatie.  Als je dus ook je Facebook inhoud varieert, zal je merken dat mensen veel meer interesse gaan tonen.

Maar foto’s…

Ik heb het ooit al in een artikel over gratis foto’s geschreven: Een beeld zegt meer dan woorden.

Over het algemeen houden mensen het meest van foto’s. Of waarom dacht je dat Facebook in 2012 Instagram heeft overgekocht?

Wanneer je een foto deelt, zal je merken dat die vaker bekeken wordt dan een andere post.

Maar waarom lukt dat maar één keer?

Je hebt een tijdje geleden een foto op Facebook gedeeld en die heeft massaal veel reacties opgeleverd.  Leuk! Dus dat wil je nog eens doen!  En je deelt de post opnieuw op je eigen pagina.

En dan blijven de reacties uit….

Veel minder likes. Je bericht wordt door veel minder mensen gezien. Nochtans is het hetzelfde bericht dat het een tijdje geleden zo goed deed!!

De reden is eigenlijk heel simpel… Op het moment dat je een eerder bericht deelt, valt je bericht onder het type “je kan een link delen”.  Je deelt namelijk niet die foto, maar een link naar een bericht waarin die foto zit.

En een link delen is voor Facebook minder belangrijk dan een foto…

Probeer ook eens Facebook Live

Live communiceren met je fans. Via je webcam of je smartphone. Je bereikt er een ongezien publiek mee!  De video-opnames worden massaal door Facebook gedeeld met zowat heel de wereld!

Dus zie je dat zitten, live praten tegen je Facebook fans? Dan moet je dat zeker eens doen!

TIPS ALS EERSTE ONTVANGEN

Vond je dit een interessante tip?

Mis dan geen enkele nieuwe tip! Schrijf je in en ontvang elke nieuwe tip meteen in je mailbox!

Je ontvangt maximum 1 x per maand een mail.

Meer informatie over ons privacy-beleid kan je hier terugvinden.

Hallo, ik ben An Wens en ik maak dagelijks professionele websites voor gedreven, gepassioneerde ondernemers.  Via deze blog beantwoord ik vragen die ik het vaakst tegen kom rond webdesign.  Wil je ook graag een professionele website? Neem dan zeker contact met me op!