Gratis tips
voor jouw website

Je bent hier: Home » De Facebook Out-of-office

De Facebook Out-of-office

Voor e-mail is het bij de meeste mensen wel gekend: een out-of-office. Een standaard antwoord wanneer je er niet bent.

Maar wist je dat Facebook ook zoiets heeft?

Omdat je niet altijd op Facebook bent

Voor sommige mensen kan dit als een verrassing komen, maar niet iedereen zit 24 uur per dag op Facebook 🙂

Het gebeurt dus wel eens dat je een bericht van iemand mist! Of dat je pas na enkele uren, of misschien wel enkele dagen, het bericht pas leest.

Om je klanten ervan te verwittigen dat je niet altijd meteen berichten leest, kan je een automatisch bericht instellen.

Wanneer iemand je dan een bericht stuurt, krijgt die een standaard antwoord.

Wanneer stel je dat in?

Wanneer je vaste tijden hebt waarop je niet beschikbaar bent.  Voor mij geldt dat bijvoorbeeld tussen 19u en 7u.  Dat zijn uren die ik vrij wil houden voor privé zaken.

Zondag, dinsdag en woensdag zijn ook vrije dagen.

Maar je kan ook tijdens de openingsuren van je winkel een automatisch bericht instellen! Of op tijden waarop je meestal klanten behandelt. Momenten waarop je ongestoord wil doorwerken.

Je kiest het helemaal zelf!

 

Maar waarom?

Omdat je niet ALTIJD en DIRECT voor je klanten moet/kan klaarstaan. Maar omdat je ze toch niet het gevoel wil geven dat je niet naar hen luistert.

 

Wat schrijf je in het bericht?

Je kan bijvoorbeeld de openingsuren vermelden. Of je kan de klant vragen om contact op te nemen via telefoon of mail. Of je kan ze naar de website doorverwijzen!  Je kan zelfs zeggen “Ik lees deze berichten niet.”  Dat kan bijvoorbeeld een goed idee zijn wanneer je je pagina door iemand anders laat beheren. Dan kan je je klanten vragen om hun vraag via telefoon of mail te stellen.

 

En dan nu stap voor stap

Je gaat naar je Facebook pagina en klikt bovenaan, onder de blauwe Facebook-balk op “Instellingen”.

Klik in het linker menu op “Berichten”. Je ziet nu bovenaan staan “Instellingen voor verzenden van berichten”.

 

An Wens Facebook Tip

 

Nu heb je de “Reactieassistent” nodig. Die vindt je iets verder op de pagina.

De tweede optie “Blijf reageren, ook wanneer je geen toegang hebt tot je computer of telefoon” heb je nodig.

Klik eerst op het “Nee”-vakje dat er rechts van staat, zo zet je hem aan.

 

 

An Wens Facebook Tip

 

Je ziet dat er alvast een standaard tekstje onder verschijnt, samen met een “Wijzigen” knop. Daar gaan we even op klikken.

Op de telefoon die je ziet, kan je volgen wat er zal gebeuren. Iemand stuurt je een bericht, en automatisch krijgt hij of zij het antwoord dat jij hebt ingesteld.

De tekst kan je onder de telefoon wijzigen.

ooo03

Vervolgens moeten we ook nog instellen wanneer het automatisch bericht moet getoond worden.

Dat doe je door boven de telefoon te kiezen voor “Planning”.

 

ooo04

Ja, die ziet er indrukwekkend uit he?

In het donkerblauw zijn de perioden aangeduid waarop de automatische boodschap actief is. Dus standaard tussen 22u ’s avonds en 6u ’s ochtends. Die uren zijn voor alle dagen zo ingesteld.

Nu kan je per dag gaan variëren door onderaan op ” + Tijd toevoegen” te klikken.

Je duidt eerst een dag aan, vervolgens vul je de uren in waarop het bericht actief moet zijn. Zo kan je een heel eigen schema opstellen!

An Wens Facebook Tips

 

Niet vergeten om op “Opslaan” te klikken! En voila, je automatisch antwoordapparaat van Facebook is ingesteld!

En dan kan je nu ongestoord verder je klanten verwennen 🙂

TIPS ALS EERSTE ONTVANGEN

Vond je dit een interessante tip?

Mis dan geen enkele nieuwe tip! Schrijf je in en ontvang elke nieuwe tip meteen in je mailbox!

Je ontvangt maximum 1 x per maand een mail.

Meer informatie over ons privacy-beleid kan je hier terugvinden.

Hallo, ik ben An Wens en ik maak dagelijks professionele websites voor gedreven, gepassioneerde ondernemers.  Via deze blog beantwoord ik vragen die ik het vaakst tegen kom rond webdesign.  Wil je ook graag een professionele website? Neem dan zeker contact met me op!