Gratis tips
voor jouw website

Je bent hier: Home » Wijzigingen Facebook Newsfeed

Wijzigingen Facebook Newsfeed

Veranderingen in de Facebook Newsfeed. Het is altijd met een bang hartje afwachten wat het voor je marketing zal doen! Eind juni lanceerden ze weer een wijziging.  Benieuwd wat dat voor jou betekent?

Wat is Facebook Newsfeed?

Als je inlogt op Facebook, of je opent Facebook, krijg je een hele lijst met berichten van mensen die je kent. Dat is jouw Newsfeed!

Je kan hem ook bereiken door bovenaan op “Startpagina” te klikken.

Je krijgt er al het laatste nieuws te zien van je vrienden en de pagina’s die je leuk vindt.

Echt AL het laatste nieuws?

Nee… Stel je voor zeg!

break-18987_640Facebook is eigenlijk jouw persoonlijke krant.  Stel je voor dat je een krant kocht in de winkel, waar enkel het nieuws in staat dat voor jou relevant is.  Voor mij zouden de sportpagina’s er bijvoorbeeld niet in zitten.

Dat zou toch handig zijn? Geen gedoe meer met dingen die ik toch niet lees!

Zo probeert Facebook het voor jou ook aan te pakken. Het probeert alleen maar die verhalen te tonen die jij interessant zal vinden, die jij graag zal willen lezen.

Dus nee, Facebook toont je niet alle berichten!

Je hebt vast wel vrienden in je lijst waar je al eeuwen niets meer van gehoord hebt.  Het lijkt ook alsof ze op Facebook niets doen. Maar ga maar eens naar hun pagina kijken. Je zal merken dat ze wél dingen posten!

Welk nieuws dan wel?

Hoe kan Facebook nu weten of iets voor jou interessant is of niet?

Op dezelfde manier waarop Colruyt weet welke artikelen ze voor mij in hun folder moeten zetten!  Adhv mijn klantenkaart, weet Colruyt wat ik meestal koop. Als er dan zo’n product in reclame staat, zetten ze dat ook op mijn folder. Zo komt het dat ik bv bijna nooit promoties krijgt ivm bier of babyproducten!

Facebook bestudeert jouw gedrag.  Welke posts vind je vaak leuk?  Door wie worden ze geschreven? Wie is erin getagged? Welke hashtags worden gebruikt?

Dus wanneer iemand iets op Facebook post, gaat Facebook voor elke persoon die dit eventueel kan zien, nadenken: is het wel nuttig om dit bericht op die persoon zijn Newsfeed te plaatsen?

Ok, gesnapt. Alleen maar dingen die ik interessant vind!

Maar ook: hoe populair is dit bericht? Zo stond mijn Facebook Newsfeed tijdens het EK vol met voetbal-posts van mensen waarmee ik weinig contact heb.  Bovendien ben ik helemaal niet zo’n voetbalgek…  Want ja, als iemand uit een ver verleden opeens een post schrijft met meer dan 100 likes… Dan is de kans natuurlijk groot dat ik dat ook best wel leuk zal vinden….

En wat met mijn bedrijfspagina?

smartphone-586903_640Wel…  Het zal nog veel belangrijker worden om die dingen te plaatsen die jouw fans écht belangrijk vinden…  Facebook gaat nog strenger zijn op bedrijfsberichten. In eerste instantie is het een vriendenplatform. Dus de berichten van vrienden, krijgen voorrang.

Het is dus nog belangrijker om in te zetten op betrokkenheid! Want als je fans de berichten van je bedrijf heel vaak leuk vinden, zal Facebook dit ook begrijpen. En zo is de kans groter dat jouw berichten in de Newsfeed van jouw fans blijven komen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit de Newsfeed verdwijn?

Oh, dat is heel eenvoudig 🙂

Kijk eens na welke berichten het meeste aantal likes hebben gehaald. Dat is het soort bericht dat jouw fans het leukste vinden!

Zorg dat je op dezelfde golflengte zit als jouw fans, en dan komt alles goed!

En nee, het is niet zo makkelijk om daar zelf achter te komen. Vraag dus gerust aan je klanten wat ze graag lezen op Facebook.

Veel succes!

TIPS ALS EERSTE ONTVANGEN

Vond je dit een interessante tip?

Mis dan geen enkele nieuwe tip! Schrijf je in en ontvang elke nieuwe tip meteen in je mailbox!

Je ontvangt maximum 1 x per maand een mail.

Meer informatie over ons privacy-beleid kan je hier terugvinden.

Hallo, ik ben An Wens en ik maak dagelijks professionele websites voor gedreven, gepassioneerde ondernemers.  Via deze blog beantwoord ik vragen die ik het vaakst tegen kom rond webdesign.  Wil je ook graag een professionele website? Neem dan zeker contact met me op!