Een WordPress-website moet je regelmatig updaten. Wat zeg ik? Con-ti-nu!
Hoezo je moet een WordPress-website updaten?
Een WordPress-website bestaat uit kleine stukjes software: de plugins, de thema’s en… WordPress zelf natuurlijk. Je kan het vergelijken met je Windows-systeem, Mac OS, het iOS op je smartphone of Android-operating system. De plugins kan je vergelijken met alle apps die op je systeem draaien: een app dat zorgt voor het contactformulier, eentje dat de cookie-banner voor je regelt, enzovoort.
Net zoals je computer en smartphone regelmatig updates krijgen, krijgt je website die ook.
Waar komen al die updates vandaan?
Wanneer je werkt met betrouwbare plugins, zitten daar vaak ook betrouwbare IT-bedrijven achter. Die zijn voortdurend bezig om de functionaliteiten te verbeteren, nieuwe toe te voegen en… ze zorgen ervoor dat als er een probleem is met de beveiliging, dat probleem zo snel mogelijk gefixed wordt.
Elke keer wanneer het IT-bedrijf een nieuwe versie klaar heeft, zie je dat als update in je WordPress staan. Aangezien de kans bestaat dat de update een beveiliging in je plugin fixt, is het aangeraden om de updates zo snel mogelijk te installeren.
Wat kan er mis lopen?
Dat gaat van kleine, vervelende dingen, tot een website die niet meer bereikbaar is
Bij de laatste grote WordPress-update (naar versie 6.6), bleek plots op alle websites de layout van de linken te wijzigen. Plots werden alle linen onderlijnd, ook als je dat niet wou. Natuurlijk is dat maar een klein issue, want je website was dan wel nog gewoon bereikbaar.
Maar het gebeurt even goed dat een update van een plugin een zwaar conflict veroorzaakt waardoor de betrokken website offline gaat. Het enige wat je dan kan doen, is de update terugdraaien.
EHBOW (Eerste hulp bij offline website)
We zien regelmatig ondernemingen die zelf hun website onderhouden. Maar dan loopt het wel eens mis tijdens het updaten van hun website. Daar sta je dan, met een website die alleen nog vreemde tekens geeft! Wat kan je dan doen?
Wanneer je echt geen technische kennis hebt, bel je best naar je hosting maatschappij. Afhankelijk van waar je klant bent, zullen zij je verder helpen om het probleem op te lossen. Zitten ze daar niet om te springen, dan kan je hen vragen om gewoon een backup terug te plaatsen.
Heb je wel technische kennis, dan kan je gaan kijken in de log-files van je hosting maatschappij. Daarin vind je normaal terug welke plugin een fout gegeven heeft. Je kan die plugin nu inactief zetten, door de bestandsnaam te wijzigen. Normaal kan je dan terug in je website. Aangezien je een plugin manueel hebt afgezet, zal de website het lastig vinden om 100% correct te werken. Dus je moet nu wel aan de slag met een oplossing!
Zo pakken wij dat aan!
Wij nemen altijd cruciale voorzorgsmaatregelen:
- Wij installeren de updates voor onze klanten. Zij moeten daar dus niet zelf van wakker liggen.
- We gebruiken betrouwbare plugins waarvan we weten of de update stabiel is. Zo krijgen we bij grote WordPress-releases communicatie van de plugins om aan te geven dat hun plugin klaar is voor de grote update.
- We voeren de updates manueel uit. Zo kunnen we meteen ingrijpen wanneer er iets mis gaat.
- We voeren de updates op elke website apart uit. We rollen updates dus niet automatisch uit over al onze websites. Dat maakt dat wanneer het mis gaat, we maar één site moeten herstellen.
- En last but not least…. we nemen élke keer een backup. Bij élke update. Bovenop de backups die onze hosting partner ook al neemt.
En jij? Doe jij telkens je ogen dicht wanneer je een update installeert? Zonde, want wij updaten jouw website met veel plezier!