Wil je je KMO laten groeien en sterker positioneren in de markt? Dan is cross-media marketing een must. Het zorgt ervoor dat je merk niet alleen zichtbaar is, maar ook impact maakt door verschillende kanalen strategisch te combineren. Door in te zetten op verschillende kanalen, bereik je een ruimere doelgroep. En je bereikt jouw doelgroep vaker, waardoor je écht top-of-mind blijft.
Zoals wel vaker in marketing kijken we graag naar bedrijven waarvan we denken dat ze al lang geen marketing meer nodig hebben. Waarom zouden zij inzetten op cross-media marketing? Simpel: omdat het zelfs voor hen nog altijd werkt!
Kijk maar naar Nike, dat via televisiecommercials, social media, influencers en fysieke flagship stores een wereldwijd publiek bereikt.
Quick zet in op een mix van televisie, online advertenties en promoties in hun restaurants om klanten te blijven aantrekken.
Maar ook Colora geeft een goed voorbeeld met radiospotjes, sociale media, tutorials en advies op de website, een magazine vol inspiratie, reclame in locale folders en hun fysieke winkels waar je het resultaat van hun producten meteen kan bewonderen. De perfecte online- en offline mix!
Wat zijn de voordelen van cross-media marketing?
Grotere zichtbaarheid
Door verschillende kanalen te gebruiken, zal je doelgroep je op verschillende momenten opnieuw zien passeren. Terwijl ze snel door hun social media scrollen én terwijl ze op hun gemakje door de reclamefolders bladeren. Of terwijl ze actief op Google op zoek zijn naar jou én terwijl ze door hun LinkedIn feed gaan. Door je meedere keren te zien passeren, blijft je merk beter hanger. Door verschillende kanalen te combineren, blijf je top-of-mind bij je potentiële klanten.
Bredere doelgroep
Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren. Door in te zetten op een mix van online en offline kanalen, vergroot je de kans om diverse klantengroepen te bereiken. Jongeren zijn bijvoorbeeld actiever op social media, terwijl oudere generaties mogelijk sneller reageren op een advertentie in een magazine. Door in te zetten op beide, kan je dus zowel de jongeren als de oudere generaties bereiken.
Meer conversies
Wanneer je een sterke cross-media strategie opzet, zal je zien dat er meer respons komt op je inspanningen. Door bijvoorbeeld een goede social media campagne af te sluiten met een flyer die aan huis bezorgd wordt, zal de respons op de flyer veel hoger zijn. je social media hebben de potentiële klant immers al opgewarmd.
Verhoogde geloofwaardigheid
Wanneer al je marketingkanalen dezelfde huisstijl, tone of voice en boodschap uitstralen, bouw je een sterk en betrouwbaar merk op. Klanten herkennen je bedrijf sneller en voelen zich zekerder over hun keuze. Een consistente merkervaring over verschillende kanalen verhoogt je geloofwaardigheid.
Efficiënter gebruik van marketingbudget
Door verschillende kanalen strategisch op elkaar af te stemmen, zullen je kosten voor de campagne dalen. Er moet immers maar één concept uitgewerkt worden, visuals en afbeeldingen kunnen herbruikt worden en ook de teksten kan je recycleren. Bovendien zal je merken dat door meer conversie je dus ook een hoger rendement haalt. Door kanalen op elkaar af te stemmen, zorg je ervoor dat elke euro die je investeert meer oplevert.
Conclusie
Cross-media marketing is niet langer een optie, maar een noodzaak voor KMO’s! Door slim verschillende mediakanalen te combineren, vergroot je je zichtbaarheid, versterk je je merk en verhoog je je conversies. Wil je weten hoe jouw bedrijf dit optimaal kan inzetten? Laten we samen aan de slag gaan!