Een contentstrategie bepaalt op welke manier je (online) inhoud gaat delen met je volgers en klanten. Het bepaalt enerzijds de kanalen die je wil gaan inzetten zoals blog, social media, video’s, flyers, brochure, … Maar het bepaalt ook welke boodschap je gaat brengen en met welke frequentie.
Waarom is een contentstrategie belangrijk?
Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat (potentiële) klanten je bedrijf meer gaan vertrouwen en dus sneller klant zullen worden. Wanneer je op voorhand bepaalt welke content je wil gaan verspreiden, via welke kanalen en welke doelgroep je ermee wil bereiken, kan je een consistent en authentiek verhaal brengen. En consistentie en authenticiteit is iets waar de klanten – vooral in woelige tijden – enorm nood aan hebben vooraleer ze klant zullen worden.
Maar ook voor jezelf en je team biedt het voordelen! Je hoeft namelijk niet meer uren na te denken over welke berichten je op social media wil plaatsen. Je neemt gewoon je strategie erbij en daarin vind je de kapstokken terug van jouw marketing.
Heb je met één contentstrategie genoeg?
Dat hangt ervan af. Wij raden aan om zowiezo een globale contentstrategie op te stellen. Daarin geef je aan:
- via welke kanalen komt een mogelijke klant in aanraking met je bedrijf?
- welke van deze kanalen wil je actief inzetten?
- welke doelgroep(en) wil je bedrijf bereiken?
- welk resultaat moet de content opleveren (meer bezoekers naar de website, inschrijvingen op webinars, …) ?
- zijn er interacties mogelijk tussen de verschillende kanalen?
Vervolgens kan je per kanaal een aparte strategie opstellen:
- welk type content gaan jullie plaatsen (video, foto’s, infographics, informatieve teksten, grapjes, …)?
- hoe vaak wil je actief zijn?
- welke tone-of-voice gebruik je op dit kanaal?
- wat wil je met dit kanaal bereiken?
En denk ook hier aan…
Het kan ook nuttig zijn om een aparte contentstrategie op te stellen voor speciale gelegenheden. Denk maar aan de piek in reclameboodschappen in de Batibouw-periode of wanneer het autosalon doorgaat. Zo kan het voor jouw bedrijf interessant zijn om rond Valentijn, Pasen of Moederdag een aparte contentstrategie op te stellen.
En vergeet niet…
Heb je een sales-team? Vergeet dan niet om hen te betrekken bij het maken van je contentstrategie! Je sales-team weet vaak zéér goed waar je potentiële klanten actief zijn, welke vragen ze hebben en waar ze écht op zitten te wachten. Als je marketing hand-in-hand gaat met je salesteam, versterken zij elkaar nog eens!
Je leest het al: een contentstrategie is erg persoonlijk voor elk bedrijf. En zo pakken wij dat ook aan bij onze klanten. Vertrekkende vanuit hun visie en missie. Met hun doel voor ogen.