Wat houdt een contentstrategie in?

  1. Home
  2. Marketing
  3. Wat houdt een contentstrategie in?

4 apr 2025 | Geen categorie, Marketing

Een contentstrategie bepaalt op welke manier je (online) inhoud gaat delen met je volgers en klanten. Het bepaalt enerzijds de kanalen die je wil gaan inzetten zoals blog, social media, video’s, flyers, brochure, … Maar het bepaalt ook welke boodschap je gaat brengen en met welke frequentie.

Waarom is een contentstrategie belangrijk?

Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat (potentiële) klanten je bedrijf meer gaan vertrouwen en dus sneller klant zullen worden.  Wanneer je op voorhand bepaalt welke content je wil gaan verspreiden, via welke kanalen en welke doelgroep je ermee wil bereiken, kan je een consistent en authentiek verhaal brengen.  En consistentie en authenticiteit is iets waar de klanten – vooral in woelige tijden – enorm nood aan hebben vooraleer ze klant zullen worden.

Maar ook voor jezelf en je team biedt het voordelen!  Je hoeft namelijk niet meer uren na te denken over welke berichten je op social media wil plaatsen. Je neemt gewoon je strategie erbij en daarin vind je de kapstokken terug van jouw marketing.

Heb je met één contentstrategie genoeg?

Dat hangt ervan af. Wij raden aan om zowiezo een globale contentstrategie op te stellen. Daarin geef je aan:

  • via welke kanalen komt een mogelijke klant in aanraking met je bedrijf?
  • welke van deze kanalen wil je actief inzetten?
  • welke doelgroep(en) wil je bedrijf bereiken?
  • welk resultaat moet de content opleveren (meer bezoekers naar de website, inschrijvingen op webinars, …) ?
  • zijn er interacties mogelijk tussen de verschillende kanalen?

Vervolgens kan je per kanaal een aparte strategie opstellen:

  • welk type content gaan jullie plaatsen (video, foto’s, infographics, informatieve teksten, grapjes, …)?
  • hoe vaak wil je actief zijn?
  • welke tone-of-voice gebruik je op dit kanaal?
  • wat wil je met dit kanaal bereiken?

En denk ook hier aan…

Het kan ook nuttig zijn om een aparte contentstrategie op te stellen voor speciale gelegenheden. Denk maar aan de piek in reclameboodschappen in de Batibouw-periode of wanneer het autosalon doorgaat. Zo kan het voor jouw bedrijf interessant zijn om rond Valentijn, Pasen of Moederdag een aparte contentstrategie op te stellen.

En vergeet niet…

Heb je een sales-team? Vergeet dan niet om hen te betrekken bij het maken van je contentstrategie! Je sales-team weet vaak zéér goed waar je potentiële klanten actief zijn, welke vragen ze hebben en waar ze écht op zitten te wachten. Als je marketing hand-in-hand gaat met je salesteam, versterken zij elkaar nog eens!

Je leest het al: een contentstrategie is erg persoonlijk voor elk bedrijf. En zo pakken wij dat ook aan bij onze klanten. Vertrekkende vanuit hun visie en missie. Met hun doel voor ogen.

4 apr 2025 | Geen categorie, Marketing

Small meer info

Graag meer info?

Hoe bereid je je bedrijf voor op de feestdagen?

De feestdagen van het najaar

Vanaf oktober lijkt het alsof we als ondernemer nog een tandje moeten bijsteken.  Terwijl we achter de schermen bezig zijn met de plannen voor...

Begin vandaag aan jouw nieuwe website

Expert zijn in ons vak. Daar gaan wij voor. Als webdesigner, grafisch ontwerper, fotograaf of copywriter. Wij leggen onze lat hoog zodat jouw huisstijl en website tot in de puntjes verzorgd zijn.

Wil je ons leren kennen? Vraag dan een afspraak en wij maken graag tijd voor jou!

Inschrijven netwerkevent

Yes! Je hebt gelijk, netwerken kan je bedrijf écht een boost geven! Connecteren met gedreven netwerkers, mensen die jouw bedrijf graag willen ondersteunen en vooruit helpen.  Dat is wat een goede ondernemer doet!

Vul hieronder jouw gegevens in en dan zorgen wij dat je warm onthaald wordt!

Tot snel!

Inschrijven Netwerkevent

Inschrijven Netwerkevent