Het landschap van webdesign verandert voortdurend, en in 2025 zien we trends die niet alleen gericht zijn op esthetiek, maar ook op gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en duurzaamheid. Met de toenemende eisen van gebruikers en technologie ligt de focus dit jaar meer dan ooit op waardevolle gebruikerservaringen en duurzame keuzes. Websites spelen een cruciale rol in het aantrekken en behouden van klanten, en met deze trends kun je jouw online aanwezigheid versterken.
1. Minimalistisch design
Minimalistisch design blijft een belangrijke trend in 2025. Dit type website legt de nadruk op eenvoud, met veel witruimte, strakke lijnen en een focus op de essentie. Hoewel ondernemers minimalisme vaak associëren met minder visuele elementen, betekent het niet dat tekst moet worden weggelaten. Goed geplaatste en relevante tekst blijft cruciaal, vooral voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Tekst past zeker in een minimalistisch ontwerp om zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid te verbeteren.
Voorbeeld: Tesla’s website is een perfect voorbeeld van minimalistisch design. De navigatie is overzichtelijk en leidt gebruikers zonder afleiding naar de gewenste informatie of actie.

2. Dark mode
Bij Dark mode, of donkere modus, gebruiken we een donkere kleur ipv een lichte achtergrond. Dit zorgt voor een rustige uitstraling die minder vermoeiend is voor je ogen, maar komt ook bijzonder goed van pas in omgevingen met weinig licht. Voor moderne smartphones en laptops met OLED-schermen heeft het nog een extra voordeel: deze hebben een lager energieverbruik bij het weergeven van donkere kleuren (en dus gaat je batterij langer mee).
Daarnaast straalt dark mode een moderne en luxueuze sfeer uit. Door donkere achtergronden te combineren met lichte accenten en duidelijke, lichte letters, blijft de website zowel stijlvol als gebruiksvriendelijk.
Voorbeeld: Wanneer zet je Netflix op? Juist, wanneer je in sfeerverlichting een avondje wil Netflixen. Bij die donkere omgeving is het meer aangenaam om een donkere website te bekijken. De donkere interface van Netflix is dus rustgevend voor je ogen, maar zorgt ook voor een bioscoopachtige ervaring die volledig aansluit bij hun merk.

3. Micro-animaties
Mensen die ons al een tijdje volgen weten dat we geen fan zijn van websites waar alles flikkert en beweegt. Daarom zijn we ook heel blij met de trend van micro-animaties. Subtiele bewegingen maken een groot verschil in hoe bezoekers een website ervaren. Micro-animaties zijn bijvoorbeeld veranderingen die je ziet wanneer je met je muis over een knop of een link gaat, of subtiele verschuivingen van foto’s wanneer je door een webpagina scrollt. Ze zorgen ervoor dat een website dynamisch wordt zonder teveel afleiding.
Voorbeeld: Mailchimp gebruikt heel veel micro-animaties. Deze speelse en toch functionele animaties versterken de gebruikerservaring en passen perfect bij hun branding.
4. Inclusief design
Toegankelijkheid wordt alsmaar crucialer in modern webdesign. Inclusief design betekent dat een website bruikbaar is voor iedereen, ongeacht beperkingen of vaardigheden. Wereldwijd heeft ongeveer 15% van de bevolking te maken met een vorm van beperking die invloed heeft op hun gebruik van digitale technologie! Daarom is het des te belangrijker om websites toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Wij vinden het van groot belang dat een website goed leesbaar is. Daarom besteden we altijd extra aandacht aan de keuze van het lettertype, de grootte van het lettertype, en het contrast tussen tekst en achtergrond. Deze elementen dragen niet alleen bij aan een betere leesbaarheid, maar ook aan een inclusieve gebruikerservaring.
Voorbeeld: Dropbox combineert kleurrijke ontwerpen met voldoende contrasten en toegankelijke navigatie. Test het zelf maar uit: je kan door de volledige website navigeren zonder je muis te gebruiken (gebruik de TAB-toets). Perfect voor mensen wiens motoriek andere behoeften heeft. Dit maakt de website gebruiksvriendelijk voor een breed publiek.
5. Duurzaamheid
Met de groeiende aandacht voor milieubewustzijn speelt duurzaamheid ook een rol in webdesign. Bij het bouwen van een website kun je wel degelijk rekening houden met duurzaamheid en je ecologische voetafdruk! Dit gaat niet alleen over groene hosting – waarbij de servers die je website draaien op hernieuwbare energie werken – maar ook over energie-efficiënte websites door foto’s en grafische elementen zo bewust mogelijk te gebruiken.
Voorbeeld: Ecosia is een zoekmachine die advertentie-inkomsten gebruikt om bomen te planten. Hun website draait op 100% hernieuwbare energie en is geoptimaliseerd voor minimale impact op het milieu. Daardoor krijgen ze een mooie score!
Tip: wil je weten welke impact jouw website heeft op het milieu? Dan kan via de Website Carbon Calculator!

Conclusie
Webdesign trends wijzigen elk jaar, terwijl je je website laat maken voor meerdere jaren. Daarom zullen we bij het toepassen van de trends ook altijd jouw bedrijf in het achterhoofd houden. Een trend moet passen bij jouw merk, dan is je website minder onderhevig aan wisselingen in trends.
Hoe kan jouw website profiteren van deze trends? Neem contact met ons op en we ontdekken samen welke trend bij jouw bedrijf past!