Het is een vraag die we vaak krijgen. We proberen je wat richtlijnen te geven.
Wat sales zegt: eerst waarde, dan prijs
Elke goede sales weet dat je tijdens een gesprek met een potentiële klant éérst moet uitleggen hoeveel waarde je geeft. Dus je legt eerst uit hoe goed je product is, hoe goed je de klant kan helpen, hoeveel meer omzet de klant gaat draaien dankzij jouw product, hoeveel beter de klant zich zal voelen wanneer hij met jou in zee gaat, …
Wanneer je de waarde voldoende onderstreept hebt, dán pas geef je je prijs. Omdat je op dat moment je product zo hard opgehemeld hebt, dat de prijs moet klinken als een echt koopje.
(Da’s de korte versie. Een echte sales-coach kan je dit véél beter uitleggen.)
Maar voor je website geldt eigenlijk hetzelfde. Ook daar gaan we eerst zorgen dat je potentiële klant voldoende vertrouwen in je heeft, voordat we de prijs vermelden.
Dus áls je je prijs op je website vermeldt, doe dat dan niet bovenaan de home pagina, maar zorg ervoor dat je klant eerst héél goed weet wat er tegenover die prijs staat.
Prijs vermelden is voor sommige sectoren verplicht!
Voor sommige sectoren is een prijs vermelden zelfs verplicht! Controleer dus zeker of jij toevallig niet tot één van die sectoren hoort. Ik verwijs je hiervoor graag naar je jurist of advocaat. Of hoor bij je beroepsvereniging of zelfstandigenorganisatie. Zij kunnen dat voor jouw specifieke sector meegeven.
Sinds 1 maart 2024 zijn de regels daarrond bovendien gewijzigd. Ben je werkzaam in de zorgsector, neem dan een kijkje op de website van het riziv of neem contact op met je jurist.
Webshops
Het is redelijk evident dat je in een webshop wel een prijs vermeldt. Toch krijgen we wel eens de vraag om pas de prijs van producten te tonen nadat een klant heeft ingelogd.
Waarom? Meestal gaat het om “verzamelen van e-mailadressen”. Dat kan nooit de reden zijn om het voor je klant moeilijker te maken!
Een klant houdt van transparantie en wil goed geïnformeerd zijn. Dus behalve wanneer je een groothandel bent, is er (bijna!) geen enkele reden om je prijzen niet in je webshop te vermelden.
Overvloed aan offerte-aanvragen?
Word je overspoeld door offerte-aanvragen? Dat is niet altijd even fijn. In sommige sectoren “shoppen” de klanten door aan de lopende band offertes te vragen, waardoor je als bedrijf veel tijd steekt in het maken van offertes, terwijl de conversie ervan te laag is.
Je kan in dit geval drie dingen doen:
- Je vermeldt op je website dat je een offerte-stop hebt
- Je vraagt een kleine bijdrage voor het maken van een offerte
- Je vermeldt een indicatie van je tarieven op de website
Door een indicatie van je tarieven te vermelden, zorg je ervoor dat de personen die alleen maar het goedkoopste (of het duurste) willen, je niet gaan lastig vallen voor een offerte. Je website maakt dus zelf al een selectie. Dat is de reden waarom je op onze website ook onze tarieven terug vindt. Uiteraard hebben wij ook “eerst waarde, dan prijs” toegepast 🙂
Maar mijn concurrenten…
Sommige klanten zijn bang dat alle informatie die ze op hun website plaatsen, door hun concurrenten zal gebruikt worden.
Wanneer je producten verkoopt, is prijs vaak het enige punt waarop je kan concurreren. Je zit dan in rechtstreekse concurrentie met bv bol.com of met de supermarkten.
Maar dan nog moet je ervoor zorgen dat je als bedrijf een andere toegevoegde waarde hebt. Een extraatje wat maakt dat, ook al ben jij duurder dan de concurrent, klanten toch voor jou kiezen.
Vergeet niet dat je je website voor je klant maakt, en niet voor je concurrent. Laat ons hopen dat je meer (potentiële) klanten hebt dan concurrenten!
Conclusie
Soms ben je verplicht om je prijzen te vermelden. En in alle andere situaties moet je het wat aanvoelen. Of bespreken met je webdesigner, zoals onze klanten dat ook doen. Leg je twijfels op tafel, praat erover. Pas de website aan, bekijk het voor een tijdje en als het niet werkt, haal je je prijzen er gewoon weer af.