Als je denkt aan je website, dan denk je meestal aan je teksten, foto’s en je SEO. Je denkt zelden aan of hij juridisch wel in orde is.
Nochtans is ook dat een belangrijk aspect van je online aanwezigheid. Het maakt deel uit van overkomen als een betrouwbaar bedrijf.
Stel dat je een loodgieter nodig hebt, maar op zijn website vind je nergens een adres. Dat is toch raar, niet?
Dus behalve om boetes te vermijden, is een juridisch correcte website ook altijd een sterker marketing-instrument!
Contactgegevens
Het lijkt evident dat je de juiste contactgegevens op je website vermeldt. Ook wanneer je een eenmanszaak hebt en van thuis uit werkt.
- De officiële naam van je bedrijf (zoals gepubliceerd in het KBO)
- Het officiële adres van de maatschappelijke zetel
- Het telefoonnummer en e-mailadres waarop men je kan bereiken
Bedrijfsgegevens
Naast de contactgegevens zijn er nog andere gegevens die tonen dat je een betrouwbare onderneming bent. Deze gegevens kunnen anders zijn voor elke sector.
- Het ondernemingsnummer (en BTW-nummer)
- De rechtsvorm van je bedrijf (eenmanszaak, bv, ….)
- Ben je onderworpen aan een vergunningsstelsel, dan moet ook de toezichthoudende instantie en jouw aansluitingsnummer vermeld worden. Voor accountants is dat bijvoorbeeld het ITAA, voor kinesisten het RIZIV, …
- Heb je bepaalde gedragsregels onderschreven, dan moet je die ook vermelden
- Beroepsvereniging of -organisatie waar je bij aangesloten bent. Bij webdesigners is dat bijvoorbeeld FeWeb
- Welke rechtbanken er bevoegd zijn in geval van geschillen
Algemene voorwaarden, verzendbeleid, retourbeleid
Heb je algemene voorwaarden? Voeg ze dan ook toe aan je website. Dat maakt het voor je toekomstige klanten alleen maar makkelijk.
Voor webshops voegen we ze altijd toe, samen met een verzendbeleid en retourbeleid. Die zijn verplicht. Een goed geïnformeerde klant leidt het minst tot discussies.
Het advies van een goede jurist kan ervoor zorgen dat je boetes en heel wat ellende kan vermijden.
Privacyverklaring
Het moet voor je bezoekers duidelijk zijn wat je met hun informatie doet, hoe zij de info kunnen raadplegen, laten wijzigen en laten verwijderen.
Elk bedrijf heeft een privacyverklaring nodig.
Voor je website is de verklaring nodig van zodra je een contactformulier plaatst of wanneer je cookies gebruikt.
Maar aangezien je ze toch nodig hebt, kan je ze beter meteen aan je website toevoegen. Zo kunnen je klanten gemakkelijk terugvinden hoe het ook alweer zat met hun privacy!
Cookiebeleid
Het lastigste houden tot het laatste… Een cookiebeleid en een juiste cookie-banner zijn essentieel.
In het Cookiebeleid staat alles beschreven wat jouw website met cookies doet: welke worden er opgeslagen, waarom, hoe lang, zijn het je eigen cookies of cookies van een andere partij, ….
De cookie-banner zorgt ervoor dat jouw bezoekers zelf kunnen kiezen welke cookies ze willen aanvaarden en welke niet.
In geval van twijfel…
En eigenlijk essentieel voor elk bedrijf: zorg voor een goede jurist. Ga niet zomaar documenten die je op internet vindt aanpassen maar zorg ervoor dat een advocaat of jurist jouw bedrijf juridisch bijstaat. De jurist kan je website controleren om er zeker van te zijn dat je alle informatie vermeld hebt die voor jouw sector verplicht of belangrijk is.
Dat geldt ook voor de informatie die je op deze pagina terug vindt. Voor elk bedrijf zullen de regels anders zijn. Deze tekst is een richtlijn, maar zeker niet sluitend (en wie weet is die alweer gedateerd voor we hem effectief publiceren). Het advies van een goede jurist kan ervoor zorgen dat je boetes en heel wat ellende kan vermijden.