Solden, Black Friday, Cyber Monday, … Moet je altijd korting geven, of kan het ook anders?
De meest populaire koopjesperiode is zonder meer de solden. Elke kledingwinkel weet dan exact wat er moet gebeuren: korting geven. Een hele maand lang. Twee keer per jaar. Maar wat als je geen kledingwinkel hebt en toch wil mee surfen op het succes van die periodes?
Dan moet je op een creatieve manier omgaan met korting geven!
Geef méér in plaats van minder
In plaats van dat je korting gaat geven op jouw diensten of producten, kan je ook een cadeau’tje geven. Want wie krijgt er nu niet graag cadeau’tjes?
Wat het meest ideale cadeau is, hangt uiteraard van je bedrijf af. Zorg altijd dat het wat aanleunt bij jouw aanbod. We geven graag enkele voorbeelden:
- Wanneer je een doos ijs koopt, krijg je er 2 lepels bij zodat je thuis met een leuk lepeltje je ijsje kan opeten;
- Wanneer je een laptop koopt, krijg je er een schuivertje bij om over je camera te plakken;
- Wanneer de loodgieter langs komt, laat hij een wc-rol met leuke tekst achter;
- Bij je wellness-center krijg je een gastendoekje cadeau;
- Bij een coaching-sessie krijg je een appeltje voor extra vitamientjes;
- Bij aankoop van 6 flessen wijn ontvang je 2 onderzettertjes;
- Wanneer je een consult van 60 minuten boekt, krijg je er 15 minuten bij;
- Bij het inschrijven voor een online cursus, krijg je een half uur gratis 1-op-1 coaching;
Gouden regels
In bovenstaande voorbeelden hoort het cadeau’tje altijd bij het beroep van het bedrijf. Het zou bv voor een webdesigner heel vreemd zijn om een wc-rol aan onze klanten te geven. Behalve misschien wanneer op elk vel staat “Error 404 – Page not found”. Wanneer je je klant een cadeau’tje geeft, zorg er dan voor dat:
- Het een cadeau’tje is dat jouw klant gráág ontvangt. Als schoonheidsinstituut een staaltje anti-rimpelcrème meegeven is doorgaans geen groot compliment voor je klant.
- Het een creatief cadeau’tje is. Een balpen met gewoon de naam van je bedrijf op geeft mij het gevoel dat je gewoon van je balpennen af moest.
- Het een cadeau’tje is waardoor je klant aan jouw bedrijf moet denken. Als ik bij de opticien een cactus cadeau krijg, doet dat eerder mijn wenkbrauwen fronsen dan dat het mij aan de opticien doet denken.
- Indien mogelijk, personaliseer het cadeau’tje. Dus geef je post-its, laat er dan op z’n minst je logo op drukken.
Denk aan het DNA van jouw bedrijf
Het DNA van jouw bedrijf is altijd belangrijk. Bij elke beslissing die jij voor jouw bedrijf neemt, moet je nadenken of die beslissing ook bij jouw bedrijf past. Als jouw webdesigner een heel ernstig persoon is, altijd strak in het pak, afgeborsteld, zakelijk, … Dan is het vreemd om van hem een grappig cadeau te ontvangen.
Is het DNA van jouw bedrijf speels, dan is het vreemd om aan jouw klanten een saaie zwarte balpen te geven.
Misschien zit het zelfs niet in jouw DNA om cadeau’tjes en kortingen te geven! Want ook dat kan. Doe niet mee met een hype als die niet bij jouw bedrijf past. Durf achter jouw bedrijf te staan en de juiste keuzes te maken voor jouw bedrijf. Er is tenslotte maar één persoon die mag en kan beslissen over wat goed is voor jouw bedrijf, en dat ben jij!
Succes!