Een foto kan op veel manieren “fout” zijn en meteen een afbreuk doen aan het vertrouwen dat een bezoeker in je heeft.
Het is niet gemakkelijk om van een foto te zeggen of hij op jouw website past of niet. Om eerlijk te zijn… zelfs ik vraag meestal advies aan de grafisch ontwerper! Zij hebben daar doorgaans het beste idee over.
Voldoende zakelijk?
“Vakantiefoto’s horen niet op jouw website.” en “Deze foto’s zijn veel te stijf voor jouw website!”. Beide uitspraken heb ik wel eens tegen verbaasde klanten gedaan. Maar ze zijn niet van toepassing voor iedereen. Want wie weet heb jij een reisblog en dan passen jouw vakantiefoto’s wél op jouw website!
Of een foto dus “voldoende zakelijk” is, hangt helemaal af van wat voor bedrijf je hebt. Maar als je een advocaat of boekhouder bent, past een foto van je voeten in het zand doorgaans niet op je website.
Heb je een gezellig en kindvriendelijk restaurant, dan passen foto’s van een zakelijke lunch ook niet echt op jouw website.
Past hij bij jouw stijl?
Het is niet omdat een foto past bij het onderwerp van je bedrijf, dat de stijl van de foto ook in orde is.
Ben je make-up artiest die gespecialiseerd is in natuurlijk aangebrachte make-up, dan zal een foto van een prachtig opgemaakte dragqueen ook niet meteen op jouw website passen, want die past niet bij jouw stijl.
Ben je iemand die altijd een vleugje humor in een gesprek brengt? Zorg dan dat op de foto’s altijd een breed lachend publiek te zien is, geen stijf tafereel.
Past hij bij jouw huisstijl?
Een foto past het beste bij je website als de kleuren en tinten van de foto passen bij de website.
Bestaat je website vooral uit pasteltinten, dan gaan foto’s met zachte kleuren het meest rustige resultaat geven. Maar die regel kan je niet zomaar doortrekken.
Heb je een huisstijl met heel sterke, felle kleuren, dan zou het perfect kunnen dat zwart-wit foto’s een héél mooi resultaat geven.
De graficus die samen met jou je logo en huisstijl heeft samen gesteld, kan je op dit vlak het beste bijstaan.
Heeft hij de juiste vorm?
Soms past een portrait (rechtstaande) foto beter, op sommige plaatsen gebruik je dan weer beter een landscape (liggend) exemplaar.
Je laat je hiervoor het best leiden door de “bladspiegel” van je website.
Staat er een heel erg lange tekst naast de foto? Dan zal een portrait mooier zijn.
Staat er maar een korte tekst naast, dan zal landscape mooier zijn.
Wil je een foto over heel de breedte van je website gebruiken, dan zit je met nog wat andere kopzorgen. Maar start hier zeker met een landscape model!
Zeg niet zomaar foto tegen een foto!
Laat je liefst bijstaan door een grafisch ontwerper, zij gaan perfect weten of de foto kwa “look and feel” goed bij je website past.
Een webdesigner gaat de sfeer van de foto kunnen beoordelen en kunnen aangeven of de foto wel de juiste doelgroep aanspreekt.
Maar voor het beste resultaat: bespreek je website met een fotograaf en plan een fotoshoot voor foto’s die perfect bij jouw website passen!
Als webdesigner breng ik graag de juiste partijen samen zodat jouw nieuwe website meteen ook de juiste foto’s heeft.