Ik zie sommige klanten heel creatieve dingen doen met hun teksten. Dan gaan ze opeens hun tekst groter zetten, of heel veel tekst in het vet. Soms komen er creatieve kleuren bij kijken. Ook met de titels gebeurt er dan vanalles.
Maar die titels zijn belangrijk. Ook de volgorde van die titels is belangrijk.
Paginastructuur: één van de honderden radartjes in het SEO-kluwen
De zoekmachines zijn slim, dat moeten we je niet meer vertellen. Ze kijken niet alleen naar de woorden die je gebruikt, maar ook naar de manier waarop je de informatie brengt aan je klant.
Als de structuur van je pagina er verdacht uit ziet, zal dat een negatieve impact hebben op je positie in de zoekresultaten.
Bovendien is die structuur ook iets wat je bezoekers nodig hebben. Zo kunnen ze zich makkelijk oriënteren, waardoor ze zich sneller op hun gemak voelen, langer blijven en… misschien wel klant worden!
Zorg voor één hoofdtitel
Een pagina heeft altijd één hoofdtitel, de H1, Koptekst 1 of Heading 1. Die staat ook altijd helemaal bovenaan je pagina. Niet ergens halverwege, altijd bovenaan. Die hoofdtitel is belangrijk, dus zorg ervoor dat hij de lading dekt zodat je bezoeker weet waar de pagina over gaat en zodat ook de zoekmachines weten waar de pagina over gaat!
Respecteer de hiërarchie der titels
Deze is een heerlijke voor de perfectionisten onder ons. De titels hebben een hiërarchie.
Koptekst 1
- Koptekst 2
- Koptekst 3
- Koptekst 3
- Koptekst 2
- Koptekst 3
- Koptekst 3
Onder een Koptekst 1 volgen altijd titels van het type Koptekst 2.
Eigenlijk net zoals je een eindwerk zou maken, of een verslag. Je gaat nooit een Koptekst 3 gebruiken net onder je Koptekst 1. Je zet daar altijd een Koptekst 2 onder. Soms zie ik klanten die dat opeens helemaal vergeten… Die beginnen de kopteksten lukraak door elkaar te gebruiken. Omdat ze dan denken dat de teksten beter opvallen. In tegendeel… Het zorgt voor chaos! En de zoekmachines zijn er ook niet blij mee!
Vergeet de gewone tekst niet
Natuurlijk moet er onder die titels ook altijd wel wat tekst staan. Een pagina met alleen maar titels, dat zou een beetje gek zijn. Dus zorg dat er onder elke titel een paragraaf staat die ook effectief over die titel gaat (of zorg ervoor dat de titel de lading van je paragraaf dekt!).
En de foto’s?
Eigenlijk gebruik je alleen foto’s als ze ook effectief een toegevoegde waarde zijn voor de pagina. Mensen met een creatief beroep hebben dus geluk, die kunnen vaak veel mooie foto’s gebruiken! Mensen met een minder (visueel) creatief beroep (zoals een boekhouder of een advocaat) hebben doorgaans geen foto’s nodig. Ga dan ook niet geforceerd op zoek naar foto’s. Hou het gewoon bij tekst, want dat is de informatie die jouw klanten nodig hebben!
Conclusie
De structuur van je pagina is maar één van de honderden radartjes die meetellen voor een goede SEO-score. Wanneer wij een nieuwe website bouwen, houden we rekening met zoveel mogelijk van die radartjes, maar zorgen we er wel voor dat de website voor jouw klanten ook nog altijd aangenaam is! Want het zijn de bezoekers die je producten en diensten kopen, niet Google!