Een klant die in interactie gaat met je website. Daar moet je naar streven. Want van zodra een bezoeker van je website ook echt iets doét op je website, wil dat zeggen dat zijn betrokkenheid hoog is! En dat is niet alleen leuk, maar ook een grote marketing-stap vooruit! Het middel om die interactie tot stand te brengen, is de “call to action”.
Wat is een “call to action”?
Vrij vertaald: “oproep om actie te ondernemen“. Je roept je klant als het ware op om een actie te ondernemen, om iets te doén.
En nee, dat doe je niet door een navigatiebalk aan te bieden. Een navigatiebalk geeft je klant enkel een paar opties. Zo van: “Oh ja, en als je nog tijd en goesting over hebt, bezoek dan misschien ook eens een paar andere pagina’s op mijn website.” Heel vrijblijvend dus. Je spoort hem er echt niet mee aan!
Je doet het zelfs niet door een blog te schrijven. Daarmee zeg je meer: “Als je zondag namiddag niets te doen hebt, kan je je in de tuin zetten en mijn blog eens lezen.” Ook dit is heel vrijblijvend.
Een “call tot action” spoort je klant echt aan: “Klik nu” “Vraag nu aan” “Registreer je nu”. Niet wachten, gewoon direct, nu!
Waarom heb je een “call to action” nodig?
Een website is al bij al iets vrij passief: je schotelt je klant vrijblijvend informatie voor. Daardoor blijft de relatie tussen jou en je klant op het niveau van “informatieverstrekker”. Jij geeft informatie aan de klant. De klant moet alleen maar lezen.
En dat is een vrij passieve rol. Je klant zal zich daardoor weinig betrokken voelen met je website of met je bedrijf.
Het is alsof je voorbij een etalage van een winkel wandelt. In het beste geval blijf je even stil staan. Maar wat de eigenaar van de winkel écht wil, is dat je binnen gaat! Want eens je voorbij de voordeur bent, ben je al halverwege het koop-proces. Vanaf dan kan de verkoper je aanspreken. In dialoog met je gaan. Vanaf dan kunnen jullie samen bekijken of je iets voor elkaar kan betekenen.
Een “call to action” is eigenlijk de digitale voordeur van je bedrijf. Als mensen die “call to action” uitvoeren, zijn ze ervan overtuigd dat jij misschien wel iets voor hen kan betekenen! Het enige wat jij nog moet doen, is zorgen dat je hen effectief kan helpen.
Waar moet je een “call to action” zetten?
Eigenlijk moet je op elke pagina van je website een “call to action” opnemen. Als de bezoeker dan iets interessant vindt, moet hij niet op zoek naar hoe hij je kan contacteren: daarvoor kan hij meteen je “call to action” gebruiken.
Je “call to action” kan dus ook op elke pagina anders zijn!
Op de pagina’s van je aanbod, zal je “call to action” meer gaan richting het vragen van een offerte of intakegesprek. Op je blog kan je de bezoeker dan weer vragen om zich op je nieuwsbrief in te schrijven.
Met andere woorden: afhankelijk van wat de bezoeker op jouw pagina’s zoekt, bied je een andere “call to action” aan. Eentje die in het proces past!
Heb je langere webpagina’s? Dan kan het nuttig zijn om de “call to action” zowel bovenaan als onderaan je pagina op te nemen. Voor de ‘vroege’ en de ‘late’ beslissers.
“Waar je je “call to action” ook zet: zorg ervoor dat hij opvalt.”