Verplichte footer

8 sep 2016 | Mailchimp

Wanneer je een nieuwsbrief schrijft, voegt Mailchimp onderaan altijd een verplichte footer toe. Daarin staat standaard informatie over de lijst waarvoor de nieuwsbrief gestuurd wordt. Die informatie kan je wel aanpassen.

Je hebt misschien al gemerkt dat er onderaan elke nieuwsbrief een saai stukje ‘gegevens’ staat. Je hebt het misschien al eens proberen weg doen, maar toch….  Mailchimp zet het er altijd terug.

Waar heb ik het over?

Als je mijn nieuwsbrief ontvangt, zie je onderaan het volgende staan:

Daar gaat het dus over 🙂

Wanneer je zelf een nieuwsbrief aan het schrijven bent, zie je het volgende onderaan staan:

De technische kant van de zaak

Mailchimp gebruikt shortcodes. Zo moet je niet in elke nieuwsbrief je gegevens opnieuw invullen.  De shortcodes verwijzen naar gegevens die je op andere plaatsen hebt opgegeven. Je kan ze herkennen omdat ze tussen *| en |* staan.

Dus bijvoorbeeld *|CURRENT_YEAR|* is zo’n shortcode.

Ik heb in onderstaande afbeelding alle shortcodes aangeduid:

Je ziet, dat zijn er wel wat!

Ook “update your preferences” en “unsubscribe from this list” bevatten shortcodes.

En de shortcodes die beginnen met “*|IF|*” of “*|END:IF|*” zijn speciale gevallen. Daar blijf je beter af.

De regels

  • Alle gewone tekst, mag je aanpassen.
  • De inhoud van de shortcodes pas je aan in de rest van Maichimp (ik leg je zodadelijk uit waar).
  • De linken mag je ook aanpassen, maar ik leg je straks ook uit hoe precies.

Maar het is wel belangrijk dat je elke shortcode opneemt!  Dat heeft onder andere met de privacy-wetgeving te maken: de ontvanger van de nieuwsbrief MOET kunnen achterhalen welk bedrijf de nieuwsbrief stuurt. Dus de bedrijfsgegevens zijn zeer cruciaal!

En de allerlaatste lijn, die met shortcode *|HTML:REWARDS|* MOET je opnemen wanneer je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Aangezien je Mailchimp gratis mag gebruiken, vragen zij jou om op die manier reclame te maken.

Waar pas je de inhoud van de shortcodes aan?

We hebben 3 shortcodes die we kunnen aanpassen:

LIST:COMPANY, LIST:DESCRIPTION en LIST_ADDRESS_HTML

Om ze aan te passen ga je naar je e-maillijst (je kies helemaal bovenaan voor Lists en dan klik je op de naam van je lijst).

Vervolgens klik je op Settings en kies je voor “Required email footer content”

LIST:COMPANY kan je wijzigen in de paragraaf “How can recipients contact you?”

LIST:DESCRIPTION pas je helemaal bovenaan aan bij “Remind people how they signed up to your list”

LIST_ADDRESS_HTML wordt samengesteld uit de gegevens die je in paragraaf “How can recipients contact you?” opgeeft.

Hoe pas je de twee linken aan?

Standaard staan de twee linken in het engels “update your preferences” en “unsubscribe from this list”.

Als je de rest van je mailing in het Nederlands schrijft, is het nogal vreemd om onderaan engels te gaan gebruiken!

Mijn voorstel is dan ook om dit volledig te verwijderen en opnieuw te schrijven.

Je schrijft de zin die voor jou het beste uitkomt. Je selecteert die zin en voegt een url toe.

Je kiest voor “Link to: Web Address”. Bij Web Address (URL) typ je het volgende in

  • *|UPDATE_PROFILE|* : bij de tekst waar je mensen laat weten dat ze hun gegevens kunnen aanpassen
  • *|UNSUB|* : bij de tekst waar mensen zich kunnen uitschrijven

Even een voorbeeld

Ik geef je even het voorbeeld van mijn nieuwsbrief. Wanneer ik deze ontwerp, ziet de onderkant er zo uit:

Je ziet dat ik enkele teksten veranderd heb.

“Our mailing address is:” heb ik veranderd in een veel vriendelijker “De tips worden geschreven in mijn kantoor:”

En er is ook geen sprake meer van “update your preferences”, want dat heb ik veranderd in “Wil je je voorkeuren wijzigen?”

Zo maak je ook de footer “op maat”.  Want de nieuwsbrief moet vanaf de eerste noot tot de laatste punt klinken als jijzelf! Even vriendelijk, persoonlijk en klantgericht.

Veel succes ermee!

8 sep 2016 | Mailchimp

Small meer info

Graag meer info?

Breng variatie in je tekst

Heb je veel te vertellen? Dan kan je website er al gauw als een saaie encyclopedie gaan uitzien.  Met de tips in dit bericht zorg je ervoor dat...

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het bouwen van een netwerk van zoveel mogelijk linken naar jouw website. We geven je enkele tips!

Gratis afbeeldingen

Niets zegt zoveel als een goede foto. Maar hoe pak je dat aan? Bel je een fotograaf om de perfecte foto van een bos, een berg of een...

Begin vandaag aan jouw nieuwe website

Expert zijn in ons vak. Daar gaan wij voor. Als webdesigner, grafisch ontwerper, fotograaf of copywriter. Wij leggen onze lat hoog zodat jouw huisstijl en website tot in de puntjes verzorgd zijn.

Wil je ons leren kennen? Vraag dan een afspraak en wij maken graag tijd voor jou!