Gratis tips
voor jouw website

Je bent hier: Home » Alternatieve tekst

Alternatieve tekst

Je kan de afbeeldingen op je website voorzien van “alternatieve tekst”. Deze tekst wordt in principe niet getoond. Waarom zou je er dan tijd in steken?

Wat is “alternatieve tekst”?

Alternatieve tekst is een html-attribuut dat al sinds 1995 bestaat.  Het is een stukje tekst dat gebruikt wordt in het geval dat er iets niet kan getoond worden.

In die tijd konden nog niet alle computers een website volledig grafisch weergeven.  En wat doe je als je op een tekstuele machine een afbeelding wil weergeven?

Of wie herinnert zich nog de tijd dat het internet heel erg traag was en het eeuwen leek te duren voordat een afbeelding volledig op je scherm stond?

Juist ja, in beide gevallen werd dan de “alternatieve tekst” getoond. Zo kon de gebruiker toch een idee krijgen van welke afbeelding eigenlijk gebruikt werd.

 

Waarom zou je het vandaag nog gebruiken?

Klopt ja, bijna niemand bekijkt een website nog op een tekstuele machine. En de tijd van de trage internetverbindingen is ook al eventjes voorbij.  Waarom zou je dan nog de moeite doen om alternatieve tekst te gebruiken?

Er bestaat een kans dat je foto voor de ene of de andere reden toch niet kan getoond worden. Dan wil je de bezoeker toch nog een idee geven van wat je precies wou tonen?

En het is mogelijk dat een blinde of zeer slechtziende persoon je website bezoekt. Ja hoor, zij hebben heel vernuftige oplossingen waarbij ze ook perfect kunnen surfen!

Een slechtziende zal echter wel problemen hebben met je foto’s. De contrasten zijn vaak niet hoog genoeg om hem het beeld echt duidelijk te kunnen doen zien.

Zij gebruiken soms ook een ‘voorlees-systeem’. Daarbij leest de computer de website die zij bezoeken, voor hen voor. Aangezien die systemen niet in staat zijn om een beschrijving te geven van de afbeelding, lezen ze gewoon de alt-tekst voor!

 

En vooral niet vergeten…

Eén van de belangrijkste stokpaardjes van Google is: gebruiksvriendelijkheid van je website.

Door alt-tags te gebruiken, laat je zien dat je ook bekommerd bent om de personen die het moeilijker hebben om je website te bekijken.

Je laat zien dat je extra moeite doet om je website toegankelijk te maken voor een extra brede doelgroep!

En daar beloont Google je voor!

Bovendien is het voor Google de enige manier (voorlopig nog) om afbeeldingen te indexeren. Dus de woorden die je in de ALT-tekst opneemt, tellen mee voor jouw SEO!

 

Hoe stel je de alternatieve tekst in?

Voor de die-hards die html-kennis hebben: wanneer je een img-tag gebruikt, zet daar dan een alt-attribuut bij met de omschrijving van je foto.

 

En voor de mensen waarvoor bovenstaande klinkklare onzin is:

Wanneer je een foto in je website toevoegt, kan je meestal enkele opties invullen. Ga op zoek naar “alt” of “alternative text”.

Mensen die hun website in WordPress beheren, hoeven maar gewoon op de ingevoegde foto te klikken en dan de optie ‘Bewerken’ te kiezen.

 

An Wens Website Tip

 

In het scherm dat zich nu opent, zie je bovenaan het veld waar je de alternatieve tekst kan toevoegen:

 

An Wens Website Tip

Kies wel iets dat meer verstaanbaar is dan “WebTipAlt” 🙂

TIPS ALS EERSTE ONTVANGEN

Vond je dit een interessante tip?

Mis dan geen enkele nieuwe tip! Schrijf je in en ontvang elke nieuwe tip meteen in je mailbox!

Je ontvangt maximum 1 x per maand een mail.

Meer informatie over ons privacy-beleid kan je hier terugvinden.

Hallo, ik ben An Wens en ik maak dagelijks professionele websites voor gedreven, gepassioneerde ondernemers.  Via deze blog beantwoord ik vragen die ik het vaakst tegen kom rond webdesign.  Wil je ook graag een professionele website? Neem dan zeker contact met me op!