Experiment: zet je website open. Op een groot scherm. En doe nu een stap achteruit. Wat vind je ervan?
Hoe je website er in één oogopslag uitziet, is belangrijker dan je denkt.
En vaak merk je je fouten niet als je er met je neus op zit! Dus is de boodschap: afstand nemen….
En ja, dan moet je je website op een groot scherm zetten, want als je hem op je smartphone open doet en je zet dan een stap naar achter, zijn er twee mogelijkheden:
- of je denkt dat je dringend een bril nodig hebt (ik ken een goed adresje)
- of je houdt je smartphone vast en dan heeft het experiment geen effect
Maar op een groot scherm kan je meteen de “look-n-feel” van je website testen. En nee, dat hoeft geen cinema-scherm te zijn! Gewoon het scherm van je laptop is al lang voldoende.
Waar moet je op letten?
Witruimte
Zorg voor voldoende “witruimte”. Dat wil niet zeggen dat je je website wit moet maken! Met witruimte bedoel ik plaats waar geen tekst of afbeeldingen staan. Gewoon ruimte waar “rust” in zit. Niets dat het brein van je bezoeker triggert.
Zo heeft dat brein de tijd om even te laten bezinken wat het juist gelezen en gezien heeft!
Gebruik titels
Toegegeven, een goed boek lezen, kan heel fijn zijn. En dan zit je met de ene pagina tekst na de andere. Allemaal in hetzelfde lettertype, dezelfde lettergrootte en gewoon na elkaar. Nul komma nul variatie. En toch is het leuk!
Maar lezen op papier is iets anders dan lezen op een scherm.
Zorg er daarom voor dat er op dat scherm genoeg variatie zit. Gebruik regelmatig “koppen” en “subkoppen”. Zo breng je dynamiek in je tekst. Je zorgt ervoor dat mensen nieuwsgierig worden over wat jij over die kop te vertellen hebt.
En bovendien help je je bezoekers op die manier om enkel datgene te lezen waarin ze geïnteresseerd zijn.
En vooral…
Wat voor gevoel geeft de website jou? Want die website, dat ben jij! Dat is jouw bedrijf!
Die website moet uitstralen waar jij en jouw bedrijf voor staan.