GDPR en mailings

13 mei 2018 | Geen categorie

Je stuurt een nieuwsbrief uit (waarvoor ik je dan toch wil feliciteren!).  Dan moet je nu wel even opletten dat je in alle stappen van dat proces GDPR-compliant bent.

Eerste stap: verzamelen van adressen

Je kan via verschillende kanalen adressen verzamelen.  Bv via je website, via een inschrijfformulier op je Facebook-pagina, via een inschrijfformulier van je mailingdienst, via een blad papier tijdens een opendeurdag, via visitekaartjes van een netwerkevent, …

De allerbelangrijkste regel is: de persoon MOET UITDRUKKELIJK zijn toestemming gegeven hebben om die SPECIFIEKE mailing te ontvangen.

Dus: ga na via welke kanalen jij e-mailadressen verzamelt.  Geven die mensen expliciet goedkeuring?  Kan je dat ook bewijzen?  Zo niet, moet je het proces gaan veranderen!

Tweede stap: bestaande contacten

Bekijk de lijst(en) die je vandaag gebruikt.  Kan jij van iedereen die daarin staat bewijzen dat hij/zij je ooit toestemming heeft gegeven om die mailing te ontvangen?

Zo nee: dan ga je alsnog aan iedereen die toestemming moeten vragen!

Derde stap: privacybeleid

Het is belangrijk om hoe dan ook een duidelijk privacybeleid te hebben.  Het beste kan je hiervoor op je website een uitgebreid document maken met alle informatie rond privacy in.  Je kan dan verwijzen naar dat document mocht je lezer meer informatie wensen.

Vierde stap: uitschrijven en updaten

Je lezers moeten altijd de mogelijkheid hebben om:

  • zich uit te schrijven
  • hun gegevens te updaten

Dus in ELKE mailing die je stuurt, moeten er twee linken staan: eentje om uit te schrijven en eentje om de gegevens (in te kijken en) aan te passen.

Vijfde stap: je mailingprogramma

De meeste mensen gebruiken een professioneel mailingprogramma om hun mails mee te sturen (zoals bv Mailchimp). Kijk goed na of dat mailing programma ook GDPR-compliant is!  Vooral wanneer de dienst zich buiten de EU bevindt, moet je dat zeker dubbelchecken!  Voor Mailchimp kan ik iedereen alvast geruststellen: die zijn hélemaal mee!

Zesde stap: versturen van nieuwsbrieven

Hou je aan de afspraken die je met je lezer hebt!  Heb je hem beloofd om maar één keer per maand te mailen? Stuur hem dan geen mails om de drie weken!

Heeft je klant alleen maar toestemming gegeven om hem te mailen over product X? Stuur hem dan géén mails over product Y!

Heeft je klant zich uitgeschreven? Stuur hem dan géén mails meer!

Heb je je klant beloofd om zijn gegevens niet door te sturen/te verkopen aan andere partijen? Hou je daar dan ook aan!

Wees fair met de mensen op je mailinglijst, want dat zijn allemaal potentiële klanten!

Help!

Tenslotte: het mailing gebeuren is geen louter technisch probleem.  Er komt ook heel wat communicatie bij kijken én marketing.  Heb je graag begeleiding, dan bekijken we jouw specifieke probleem samen. We stellen samen een plan op om deze transitie in goede banen te leiden.

13 mei 2018 | Geen categorie

Small meer info

Graag meer info?

Breng variatie in je tekst

Heb je veel te vertellen? Dan kan je website er al gauw als een saaie encyclopedie gaan uitzien.  Met de tips in dit bericht zorg je ervoor dat...

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het bouwen van een netwerk van zoveel mogelijk linken naar jouw website. We geven je enkele tips!

Gratis afbeeldingen

Niets zegt zoveel als een goede foto. Maar hoe pak je dat aan? Bel je een fotograaf om de perfecte foto van een bos, een berg of een...

Begin vandaag aan jouw nieuwe website

Expert zijn in ons vak. Daar gaan wij voor. Als webdesigner, grafisch ontwerper, fotograaf of copywriter. Wij leggen onze lat hoog zodat jouw huisstijl en website tot in de puntjes verzorgd zijn.

Wil je ons leren kennen? Vraag dan een afspraak en wij maken graag tijd voor jou!