Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe privacy wetgeving van kracht. De GDPR en AVG schudden ondernemersland aardig door elkaar.
De AVG heeft ook een enorme impact op jouw Facebook, website en nieuwsbrief. In dit artikel kijken we naar wat nog wel en niet meer mag met jouw nieuwsbrief
Wanneer mag je een commerciële mail sturen?
Alleen als de persoon in kwestie jou hiervoor heel duidelijk toestemming heeft gegeven. Ofwel op papier, ofwel door een vinkje aan te zetten in je inschrijvingsformulier.
Heeft jouw inschrijvingsformulier al een vinkje? Goed zo! Maar let wel op: het vinkje mag niet standaard aangevinkt staan. Jouw bezoeker moet het vinkje zelf aanzetten.
En mijn huidige klanten?
Wil je je klanten informatie sturen over producten die zij voordien reeds kochten? Dan kan dat! Het kan immers over belangrijke informatie gaan….
Geldt de regel voor alle e-mailadressen?
Nee, de regel geldt enkel voor e-mailadressen waar je een persoon van kan afleiden. Dus: moc.liamg@snessnaj.fej maar ook eb.snewna@ofni!
Dat wil zeggen dat alle andere e-mailadressen nog gewoon mogen gemaild worden. Dus: eb.fjirdebnjim@ofni mag je gewoon commerciële mailings blijven sturen.
Wat met mijn huidige lijst?
Kan je van elk van je contacten bewijzen dat ze zelf de toestemming hebben gegeven om je mails te ontvangen? Goed zo!
Als je dat niet kan, zal je je contacten opnieuw om toestemming moeten vragen…
Ik stuur verschillende mailings….
Dan moet jouw lezer zich voor elk van jouw mailings actief hebben ingeschreven!
Als iemand jou toestemming geeft om nieuwsbrief X te sturen, mag je naar die persoon niet spontaan ook nieuwsbrief Y sturen!
En wat met mijn gratis weggever?
Even herhalen hoe zo’n gratis weggever juist werkt:
- je schrijft een gratis e-book
- je vraagt aan je lezer om zijn e-mailadres zodat je het e-book naar hem/haar kan sturen
- in de weken nadien stuur je nog regelmatig een e-mail om je lezer warm te houden (= follow-up mails)
Er zijn twee dingen belangrijk:
De lezer moet actief zijn toestemming geven om hem de follow-up-mails te mogen sturen.
En als hij die toestemming niet wil geven, moet je hem toch het e-book opsturen.
Met andere woorden: het mag voor je lezer geen verplichting zijn om zich voor de follow-up mails in te schrijven! Hij moet het e-book ook kunnen aanvragen zonder de mailings achteraf.
Welke data mag ik bewaren?
Alleen de data die strikt noodzakelijk is! Je mag dus niet zomaar het geslacht van iemand gaan bewaren. Of ook nog: Als iemand zijn geslacht niet wil zeggen, mag dat geen reden zijn om hem/haar uit te sluiten van je nieuwsbrief!
Dus even samenvatten:
- Gebruikt iemand jouw contactformulier, dan moet die persoon zelf een vinkje aanzetten om je nieuwsbrief te mogen ontvangen.
- Voor elke verschillende nieuwsbrief moet afzonderlijke toestemming gegeven worden.
- Kan je niet bewijzen dat iemand goedkeuring gegeven heeft? Opnieuw vragen dan!
- Onpersoonlijke (anonieme) e-mailadressen vallen niet onder persoonsgegevens (maar bewaar er dan ook geen naam bij!)
- Bewaar alleen wat je écht nodig hebt
- Een lezer moet zich ALTIJD kunnen uitschrijven!
Bij twijfel: vraag het een jurist!
Deze informatie is louter een richtlijn! Twijfel je ergens aan? Maak je intens gebruik van nieuwsbrieven? Bewaar je erg veel persoonlijke data? Neem dan contact op met een jurist of advocaat. Zij kunnen je hier het beste in informeren.
Hulp nodig?
Gebruik je zelf Mailchimp en zie je door het bos de bomen echt niet meer? Dan kunnen we er samen meer duidelijkheid in brengen! We zetten ons aan tafel en buigen ons over jouw nieuwsbrief. We maken een op maat stappenplan waarmee je meteen aan de slag kan gaan.
Maak vandaag nog een afspraak zodat je in alle vertrouwen verder kan met jouw mailings!