Gebruik te veel lettertypes
Sinds je op Google Fonts een oneindige collectie webfonts kan vinden, laten sommige ondernemers zich helemaal gaan. Maar met lettertypes (net als met zoveel andere dingen) is de gouden regel: less is more! Probeer je tot 2 lettertypes te beperken: een lettertype voor de titels en een lettertype voor de tekst.
Met die twee kan je nog gaan voor vet en/of cursief, of je kan in een andere kleur werken. Variatie genoeg dus met slechts twee lettertypes!
Gebruik slechte foto’s
Er zijn heel wat types slechte foto’s… Zo zijn er:
- vakantiefoto’s: echt niet geschikt voor op een website! Behalve wanneer je een blogbericht schrijft over je vakantie, of je een vakantie-website hebt natuurlijk.
- foto’s van lage kwaliteit: foto’s waar je de spikkeltjes van de pixels op ziet: komt écht niet professioneel over!
- foto’s waar reclame op staat. Betalende foto’s kan je gratis downloaden, maar dan staat er wel reclame op van de site waar je ze gedownload hebt. Komt absoluut niet goed over.
- en de moeilijkste: foto’s die volledig vloeken met je huisstijl. Je hebt bv een website in pasteltinten, maar gebruikt foto’s met fluo-kleuren, of heel donkere foto’s.
Twijfel je over de juiste foto? Neem dan contact op met je grafisch ontwerper. Hij of zij kan jou heel goed bijstaan in de keuze van de juiste foto’s.
Schrijf je tekst alleen voor Google
Sommige mensen gaan zo op in het SEO-verhaal, dat hun teksten bijna niet meer leesbaar zijn. Ja je moet rekening houden met de zoekwoorden die je klanten gebruiken. Maar als je je tekst alleen maar voor Google schrijft, wordt hij helemaal onleesbaar voor je klanten. Of hij gaat héél erg ‘verkoperig’ overkomen. En als nuchtere belg hebben we allemaal een aversie aan verkoopstrukjes.
Schrijf je tekst alleen voor je klant
Natuurlijk mag je SEO en Google niet uit het oog verliezen… Je tekst puur schrijven vanuit je intuïtie, zorgt er waarschijnlijk voor dat hij niet gevonden wordt door Google. En dat is ook niet de bedoeling. Mijn advies? Schrijf je tekst eerst puur op intuïtie, omdat dat makkelijker gaat. Lees hem daarna na met een “Google”-pet op.
Zet een muziekje op je website
Gelukkig is die trend ondertussen al wat over gewaaid. Toch kom ik het nog regelmatig tegen: een website waar op de achtergrond muziek speelt. Maar het is gewoon heel vervelend! Stel je voor dat je op de bus een website bekijkt en opeens begint die muziek te spelen! Of je zit op kantoor! Dat wil je helemaal niet… Dus zet géén muziek op je website of geef de bezoeker de keuze om hem te laten afspelen.
Schrijf je teksten voor je klant én voor Google!