Een website is een leeg canvas. Een oneindig boek dat je vol kan schrijven. Maar wat zet je op je website?
Wanneer je voor het eerst een website laat bouwen, kan dat best overweldigend zijn. Je werkt elke dag hard in je bedrijf en je bent niet gewoon om alles uitvoerig “op papier” te zetten. Sommige klanten willen elk detail van het product op de website vermelden. Anderen zijn haast allergisch aan tekst en willen zo weinig mogelijk vertellen.
Om goed te weten wat er belangrijk is om op jouw website te vermelden, stel ik je enkele vragen.
Vertel eens iets over je bedrijf?
De website zal over jouw bedrijf gaan. Dus je moet me natuurlijk wel iets over je bedrijf vertellen. Gelukkig weet je er alles over en moet je dus niet nerveus zijn.
Er moet voldoende informatie op de website staan over wat je precies doet. De bezoekers moeten weten welke producten je aanbiedt, of voor welke diensten ze bij je terecht kunnen. Misschien is er nog andere informatie relevant. Hoe lang bestaat je bedrijf al? Heb je bijzondere referenties? Of gebruik je speciale technieken?
Vertel eens iets over jezelf?
De bezoeker van de website moet zich goed voelen bij je website, maar ook bij jou! Vooral wanneer je diensten levert, is het belangrijk dat de bezoeker vertrouwen heeft om met jou in contact te komen. Hij moet vertrouwen hebben in de man of vrouw achter de zaak. En dat kan alleen als hij weet wie er achter jouw bedrijf zit. Wie jij bent!
Vertel eens iets over jouw klant?
Het is belangrijk om altijd je doelgroep voor ogen te hebben. Om dus ook goed te weten wie die doelgroep precies is. Zijn ze jong of minder jong? Vrouw of man? Vegetarisch of allergisch?
Je klant moet zich tot je website aangesproken voelen. Hij moet er zich als het ware thuis voelen. Daarom is het belangrijk om te weten wie je klant is en wat hem of haar zo bijzonder maakt. Als je typisch vrouwelijke producten aanbiedt, mag de website ook een vrouwelijke uitstraling hebben. Ben je werkzaam in een echte mannenwereld, dan moet ik er zeker geen roze website van maken.
Een goede website heeft een goede structuur
Met al die informatie bouwen we jouw website zodat hij jouw klanten echt zal aanspreken. Ze vinden er de informatie die ze zoeken of nodig hebben. Ze voelen zich aangetrokken en ze voelen zich begrepen. Dat maakt dat ze voldoende vertrouwen in jouw bedrijf hebben om er ook klant te worden.