Gratis tips
voor jouw website

Je bent hier: Home » Prijs van een nieuwe website

Prijs van een nieuwe website

Als je op dit artikel uit komt, ben je vast op zoek naar een nieuwe website. En weet je ook niet goed door wie je hem wil laten ontwikkelen.  Of hoeveel budget je ervoor nodig zal hebben!  Laat me proberen om je een aantal antwoorden te geven.

Je hebt vast ontdekt dat het niet eenvoudig is om een prijs te vinden.  Dat is ook normaal.  Het is heel moeilijk om één prijs te plakken op een website. Alles hangt ervan af wat je wil.

Ben je bijvoorbeeld al eens naar een reisbureau gegaan met de vraag “Wat kost een reis?”.  Ook daar kunnen ze je geen antwoord op die vraag geven. Er zijn teveel ‘variabelen’: wil je reizen in eerste klasse, te voet, met het openbaar vervoer, wil je in een jeugdherberg slapen, een 5-sterren hotel, in een tent?  De prijzen zijn té uiteenlopend.

En een reisbureau werkt dan doorgaans nog niet écht op maat.  Een webdesigner doet dat wel.

 

Dus de eerste vraag is: wat heb je precies nodig?

Met andere woorden: wat bepaalt de prijs van jouw website?

  • Hoe uitgebreid moet jouw website zijn? Heb je voldoende met 5 pagina’s? Of heb je er 20 nodig?
  • Hoe technisch moet jouw website zijn? Moeten klanten online afspraken kunnen maken? Moeten je blogs meteen op de sociale media verschijnen? Moet je website gekoppeld zijn met je nieuwsbrief?
  • Heb je een blog nodig?
  • Heb je een webshop nodig?
  • Wie zorgt voor goede teksten?  Ga je zelf je teksten schrijven, of wil je het meteen goed doen en schakel je een professioneel tekstenschrijver in?
  • Wie zorgt voor goede foto’s? Ga je voor een fotoshoot? Laat je een bedrijfsfilm maken? Koop je foto’s vanuit een databank of haal je ze gratis (niet illegaal!) van internet?

 

Tip:  Mocht je een eerste gesprek hebben met een webdesign bureau, informeer dan naar hun standpunt in bovenstaande punten. Kunnen zij jou de juiste partijen aanraden? Ben je vrij om zelf te beslissen?  Staan ze je bij met eerlijke raad en daad, of kiezen ze altijd voor de duurste optie?

 

De tweede vraag die je je moet stellen is: Hoeveel ondersteuning heb ik nodig?

Ben je iemand die zich ooit al wel eens gewaagd heeft aan zelf een website bouwen? Dan ga je er ook geen problemen mee hebben om hem zelf te onderhouden.

Tip: informeer of je een handleiding krijgt bij jouw website. Of hoeveel het kost wanneer je toch ondersteuning nodig hebt (ook wanneer dit telefonisch gebeurt!).
Ben je een echte leek op dat vlak? Besef dan dat je je webdesigner later nog nodig gaat hebben om wijzigingen te doen!

Tip: informeer zeker naar het standpunt van de webdesigner.  Doet hij wel graag ‘onderhoud’?  Houdt hij in zijn agenda ruimte om kleine aanpassingen te doen? En hoeveel kost het onderhoud?

 

De derde vraag: hoeveel kost de website NA oplevering?

Sommige bedrijven proberen je te verleiden met een héél goedkope website.  Maar vergeten er dan duidelijk bij te vermelden dat je nog voor enkele jaren bij hen klant moet blijven, tegen een zeer hoog maandelijks abonnement.  Laat je hier niet aan vangen!  Check altijd bij een tweede partij hoeveel het abonnement nadien nog kost.  Vragen beide partijen ongeveer even veel, dan zou het kunnen dat dat voor jou inderdaad een terechte prijs is. Ook deze prijs hangt weer af van wat je precies nodig hebt.

Even schetsen hoeveel je bij ons na oplevering betaalt:

  • Voor één domeinnaam en hosting betaal je bij ons jaarlijks 150 euro
  • Het onderhoud van een standaard website komt jaarlijks op 60 euro
  • Voor het onderhoud van een complexe website (bv met webshop) betaal je jaarlijks 365 euro

Dit zijn uiteraard indicatieve prijzen die in 2018 gelden. Onze klanten zijn nooit gebonden aan een contract dat langer duurt dan één jaar!

 

Conclusie: Vele vragen, vele antwoorden

Het blijft moeilijk om het juiste webdesign bureau te kiezen voor jouw professionele website.  Daarom enkele kleine tips:

  • Zorg dat je een kennismakingsgesprek hebt om te bekijken of de webdesigner je begrijpt en op dezelfde golflengte zit.
  • Check de portfolio en wees niet bang om enkele klanten op te bellen en te informeren naar hun ervaringen.
  • Wees kritisch: extreem goedkoop is vaak een fabeltje! Ga voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
  • Wees eerlijk: heb je een goede connectie met de webdesigner, maar is de offerte toch te hoog? Durf dan in gesprek gaan.  Kan het project op een andere manier aangepakt worden zodat een samenwerking toch mogelijk is?

 

Het antwoord op de vraag: wat kost een website?

Ik kan je geen antwoord geven op de vraag “Wat kost mijn website?” want ik weet natuurlijk (nog) niet wat je precies nodig hebt.  Om daar een antwoord op te krijgen, zal je even contact moeten opnemen.

Je kan op de pagina’s van de basis website en de uitgebreide website wel richtprijzen vinden waar je rekening mee moet houden.

Is dat budget haalbaar voor jou?  Laat ons dan eens bekijken of we ook effectief op dezelfde golflengte zitten. Want dat blijft natuurlijk één van de belangrijkste factoren van een goede samenwerking!

TIPS ALS EERSTE ONTVANGEN

Vond je dit een interessante tip?

Mis dan geen enkele nieuwe tip! Schrijf je in en ontvang elke nieuwe tip meteen in je mailbox!

Je ontvangt maximum 1 x per maand een mail.

Meer informatie over ons privacy-beleid kan je hier terugvinden.

Hallo, ik ben An Wens en ik maak dagelijks professionele websites voor gedreven, gepassioneerde ondernemers.  Via deze blog beantwoord ik vragen die ik het vaakst tegen kom rond webdesign.  Wil je ook graag een professionele website? Neem dan zeker contact met me op!