Je wil natuurlijk dat klanten je webshop vinden! Wij geven enkele tips waar je zelf mee aan de slag kan.
Je website goed onderhouden zodat hij goed gevonden wordt door de zoekmachines, is altijd belangrijk. Maar wanneer je een webshop runt, is SEO eigenlijk een dagelijkse bezigheid. Je moet er zo mee bezig zijn, dat je eigenlijk vergeet dat je SEO aan het doen bent 🙂
Ik probeer deze tips te illustreren met telkens 3 voorbeelden:
- een juwelier
- een autodealer
- een chocolatier
Productnaam
De juwelier
De juwelier heeft een mooi setje oorbellen ontworpen. Hij noemt ze naar zijn dochter: “Hannelore”. Hij voegt ze toe aan de webshop: een mooie foto van de oorbellen en als naam “Hannelore”. Adhv de foto kunnen de klanten toch zien dat het oorbellen zijn.
“Hannelore” zal de naam zijn van de pagina die speciaal voor dat paar oorbellen wordt aangemaakt. Het zal ook de titel van de pagina worden. Alleen… De klanten van de juwelier zoeken “oorbellen” en niet “Hannelore”.
Dus in plaats van de oorbellen de naam “Hannelore” te geven, kan de juwelier beter “Oorbellen ‘Hannelore'” kiezen.
De autodealer
De autodealer verkoopt tweedehands wagens. Hij krijgt net een leuk exemplaar binnen: een Citroën C2. Dus hij plaatst een foto in zijn webshop met als productnaam “C2”. Iedereen weet immers dat C2 eentje uit de Citroën-familie is!
Alleen… Sommige klanten zijn op zoek naar een Citroën, of zelfs gewoon naar een auto (stel je voor!).
De autodealer kan de wagen beter als naam “Tweedehands auto Citroën C2” geven. Zo kunnen zijn klanten hem beter vinden!
De chocolatier
Ohlala, Pasen komt eraan! Dus zet de chocolatier zijn befaamde gevulde eitjes online. Hij gebruikt een foto van het eitje in het felgekleurde papiertje en van een doorgesneden eitje, zodat je de vulling kan zien. Als naam gebruikt hij “Puur/Advocaat”.
Alleen ben ik op zoek naar “paaseitjes”. En dat woord zit niet in “Puur/Advocaat” en zal dus ook niet gevonden worden door de zoekmachines.
De chocolatier had er beter aan gedaan om zijn product de naam “Gevulde paaseitjes puur met advocaat” te geven. Die naam is langer, maar bevat meer woorden die de klant zal gebruiken om zijn product te zoeken!
Conclusie: Wanneer je je product een naam geef, hou dan in het achterhoofd welke woorden jouw klanten gebruiken om het product te vinden. En voeg een zoekwoord toe in de naam van je product.
Foto van het product
De juwelier
De juwelier heeft een speciale lichtbox gekocht om zijn creatief mooi in beeld te brengen. Hij heeft meteen ook geïnvesteerd in een goed fototoestel dat foto’s neemt van zeer hoge kwaliteit. Hij neemt een foto van zijn oorbellen “Hannelore”. De foto heet IMG_17852.JPG en is 6,5MB groot.
Ik raad de juwelier aan om de naam van de foto te veranderen naar oorbellen-hannelore.JPG (of misschien zelfs “zilveren-oorbellen-hannelore.JPG”. Door het gebruik van zoekwoorden in de naam van de foto, kan de foto ook teruggevonden worden door Google!
En ik raad de juwelier ook aan om iets aan het formaat van de foto te doen, want 6,5MB is véél te groot. Hij gaat daarmee zijn webshop heel erg traag maken en dat willen we niet!
De autodealer
De autodealer heeft een mooie showroom, met één hoekje dat ideaal is om een foto te nemen. Dus elke nieuwe auto wordt in dat hoekje gezet om er vervolgens een foto van te nemen. Dat oogt allemaal heel mooi, want op de website zie je dus allemaal auto’s die op dezelfde manier gefotografeerd zijn! Perfect!
Toch wil ik de autodealer aanraden om van elke wagen meerdere foto’s te nemen. Hij verkoopt immers producten die mooi moeten zijn. Dus niet alleen de koplampen moeten op de foto, maar ook de ‘poep’ van de auto moet er goed uitzien. En zelfs het dashboard en de kofferruimte. Toon aan de klant dat het product in perfecte staat is! Dat zorgt voor meer vertrouwen bij de klant. En als hij elke foto een goede naam geeft, zoals ik hierboven bij de juwelier heb aangegeven, kunnen al die foto’s terug gevonden worden in de zoekmachines!
De chocolatier
Ah maar de chocolatier, die was al goed bezig! Die had in zijn webshop een foto van het eitje mét papiertje en van een ‘open’ eitje.
Toch kan ook de chocolatier beter. Want mensen kopen zelden maar één soort eitje. Verleid je klant door ook een foto te plaatsen van een cadeaudoosje met verschillende eitjes in. Geef die foto ook de gepaste naam!
Omschrijving van de artikels
De juwelier
Tja, de foto van de oorbellen spreekt toch voor zich?
Toch kan je ook met de omschrijving van het product zorgen dat je SEO beter is! Vertel bv welke vorm de oorbellen hebben, welke kleur, welk materiaal, tot welke collectie ze horen, … Bijvoorbeeld “Deze modieuze oorbellen uit onze tijdloze zilveren juwelen collectie staan mooi bij een galajurk op een avondje uit. De oorringen hebben een diameter van 4cm en staan prachtig bij een opgestoken kapsel.”
Zoekwoorden: oorbellen, oorringen, zilveren, juwelen
De autodealer
Gho ja, wat kan je over een auto vertellen he? Gewoon de technische specs, toch?
Ook hier kan je een verkoopspraatje maken: “Deze lichtgrijze Citroën C2 uit het jaar 2015 werd altijd goed onderhouden. Deze jonge tweedehandse wagen heeft slechts 10.569 kilometers op de teller en is daarmee een degelijke tweedehandse Citroën. Dankzij zijn lage verbruik is deze stadsauto ook nog eens een zuinige tweedehandse auto.”
Zoekwoorden: lichtgrijze, Citroën, jonge tweedehandse wagen, degelijke tweedehandse Citroën, stadsauto, zuinige tweedehandse auto
De chocolatier
Iedereen weet wat een paaseitje is!
Dat klopt. Maar weet ook iedereen: “Deze gevulde paaseitjes zijn al jaren een schot in de roos. De paaseitjes van pure chocolade zijn gevuld met een smeuïge advocaat van onze lokale leverancier. De artisanale eitjes zijn gemaakt van de beste Belgische chocolade.”
Zoekwoorden: gevulde paaseitjes, pure chocolade, advocaat, artisanale eitjes, Belgische chocolade
Conclusie: je kan in de omschrijving veel meer zoekwoorden steken dan in de titel van het product!
Pagina per categorie
Een webshop is typisch onderverdeeld in verschillende categorieën.
De juwelier
De juwelier verkoopt oorbellen, armbanden, halskettingen en horloges. Ik adviseer hem om voor elke categorie een aparte pagina aan te maken, met een mooie foto en een omschrijving. De omschrijving schrijft hij net zoals ik hierboven heb laten zien: met gebruik van verschillende zoekwoorden.
De autodealer
Deze kan op verschillende vlakken categorieën aanmaken: per merk, per type (stadsauto, SUV, …), per motor (diesel, elektrisch, …). Normaal laten websites toe dat je producten in verschillende categoriën steekt. De Citroën C2 kan dus perfect categorie “Tweedehands Citroën”, “Tweedehands Stadswagen” en “Tweedehands Benzine” hebben.
De chocolatier
De chocolatier kan zijn producten indelen per feestdag (Chocolade Valentijn, Chocolade Sinterklaas, …), maar ook per type chocola (Pure Chocolade, Melkchocolade, …) en vergeet zeker niet categorie “Geschenkverpakking Chocolade”!
Conclusie: denk niet alleen in termen van producten. Ook de categorie-pagina’s zullen door de zoekmachines geïndexeerd worden en zijn dus belangrijk!