Linkbuilding is het bouwen van een netwerk van zoveel mogelijk links naar jouw website.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Als er heel veel websites een link opnemen naar jouw website, dan denken de zoekmachines: “Gho, dat moet vast een belangrijke website zijn!” en plaatsen je hoger in de zoekresultaten.
Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk websites ook een link naar jouw website bevatten.
Alleen is er, zoals altijd, een “maar”…
Zorg voor kwalitatieve links
Al snel hadden mensen door hoe het systeem werkt. Zo ontstonden er heel wat “portaalsites” waar je je website gratis kan laten opnemen, op voorwaarde dat jij ook een link naar hun site opneemt. Je krijgt dan sites waar honderden van jouw concurrenten ook op staan.
Dus maakten de zoekmachines het iets complexer De site waar jouw link op staat, moet een kwalitatieve en relevante site zijn. Bijvoorbeeld een site waar niet alleen links op staan, maar ook bedrijfsinformatie, of achtergrondinformatie over het onderwerp.
En op slag werden de typische portaalsites minder belangrijk.
Welke bekende portaalsites werken wel?
De bekendste portaalsite is wellicht ‘Goudengids’. En eigenlijk is dat gewoon de voorloper van Google, want vroeger zochten we allemaal de bedrijfsgegevens op in dat dikke papieren boek (wat voel ik me oud)!
‘Handelsgids’ is ook een portaalsite die nuttig is en meer gegevens toont dan enkel de website.
Maar ook de websites van netwerkverenigingen of beroepsverenigingen, zoals ‘Vind een therapeut’. Dat zijn allemaal portaalsites waar niet zomaar een hele collectie linken op staan. Per website-adres kan je er oa ook contactgegevens vinden.
Vergeet je interne links niet!
Zorg voor warme links
Linkbuilden kan je ook doen door een gastblog te schrijven op een andere website, en te vragen of de url naar jouw website mag en kan opgenomen worden.
Of door samenwerkingen aan te gaan. Zo heb ik op mijn website links opgenomen naar de websites van collega’s waar ik mee samen werk.
Leg ook intern linken
Linkbuilden kan je ook intern doen, in je eigen website! En ook dat is een héél belangrijk aspect. Leg bv op elke pagina een link naar je contactpagina (want je wil toch dat klanten je contacteren?). Schrijf je een blog, leg dan in het artikel een link naar een andere interessante pagina op je website. Bv wanneer ik een blog schrijf over de beveiliging van een website, zal ik altijd een link leggen naar de pagina waar ik uitleg welke onderhoudspakketten ik daarvoor aanbied.
Zo bouw je een web op van links naar jouw website! En hoe waardevoller de links zijn, hoe beter ze door de zoekmachines beoordeeld worden, hoe hoger jouw website in de resultaten zichtbaar zal zijn.