Er zijn lettertypes die perfect op een website passen. Dat kan je lezen in ons artikel over de 5 meest populaire Google Fonts.
Helaas zijn er ook heel wat lettertypes waar je best zo ver mogelijk vanaf blijft.
Natuurlijk hangt alles af van je doelgroep. Maar zelfs dan nog, moet je echt wel héél erg sterke argumenten hebben om voor één van onderstaande lettertypes te kiezen!
Deze post kwam mede tot stand (oh jee, wat klinkt dat ernstig) door Hilde Vinckx. Zij zocht per soort een leuk lettertype uit.
#1 Kinderachtig
Ook al heb je een kleuterschool, een kinderopvang of organiseer je kleutersport. Het zijn niet de kindjes die jouw website bezoeken, maar de ouders… Let dus op met kinderachtige lettertypes zoals Comic Sans.
Wil je wel voor kinderachtig gaan, wees dan origineel en kies niet voor Comic Sans 🙂
#2 Onleesbaar
Het is nogal belangrijk dat jouw klanten je website goed kunnen lezen. Gebruik dus zeker geen “onleesbaar” lettertype voor je doorlopende tekst. Maar ook voor jouw titels is dit geen goed idee. De lezer zal zich erg moeten inspannen om te begrijpen wat er staat. Waarom zou je het hem of haar zo moeilijk maken?
Sta er bovendien maar eens bij stil hoe je zo’n lettertype op een smartphone leesbaar maakt…
Onleesbare lettertypes zijn vaak op print wél leesbaar!
#3 Te dun
Dit is een heel erg moeilijke. Want dun is wel heel erg mooi en elegant. Het zorgt dat de nadruk op andere dingen kan liggen dan op de tekst. Het geeft het gevoel dat je website niet vol met tekst staat.
Maar, er is een maar… Elk beeldscherm is namelijk anders. Afhankelijk van het scherm worden kleuren anders weergegeven. Dat maakt dat wanneer je een heel erg dun lettertype gebruikt, sommige schermen de letters zo licht weergeven, dat ze niet meer leesbaar zijn.
Zorg dus dat je lettertype niet te fijn is!
#4 Enkel hoofdletters
Dit moet voor Hilde moeilijk geweest zijn, want ze houdt wel van hoofdletters 🙂 Alleen bestaat er iets als “netiquette”. Daar staat onder andere dat wanneer je op internet wil roepen, je alles gewoon in hoofdletters schrijft.
Je website volledig in hoofdletters schrijven, betekent dus dat je alles naar je bezoekers roept. Niet echt vriendelijk he?
Let er dus zeker op dat je een lettertype kiest dat niet alleen hoofdletters, maar ook gewone letters heeft!
#5 Handgeschreven
Wil je af en toe je lezers rechtstreeks aanspreken en dan met je naam afronden? Dan kan je je naam gerust in een handgeschreven lettertype zetten. Dat is nog wel fijn. Maar je volledige tekst? Neen! Je lezers zullen veel meer moeite moeten doen om je tekst te lezen dan wanneer je een eenvoudig lettertype gebruikt, dat gemaakt is om leesbaar te zijn op een computerscherm!
#6 Geen duidelijke omlijning
Ook dit is een duidelijk voorbeeld van een lettertype dat op print perfect mogelijk is, maar wat je op schermen echt moet vermijden. Ons brein moet elke keer de ontbrekende stukken inkleuren om te achterhalen over welke letter het gaat. Redelijk vermoeiend dus, en je wil niet dat je bezoekers moe worden van jouw website, juist?
#7 Te creatief/detaillistisch
Mooi he, die fijne lijntjes die uit het lettertype komen? Alleen geldt hier hetzelfde als bij nummer 3: de lijntjes zijn veel te dun. Op sommige schermen zullen ze helemaal niet zichtbaar zijn. En als je het lettertype iets kleiner maakt, lijken de lijntjes alleen maar wat ‘rommel’ rond de letters.
#8 Te sierlijk
Deze lettertypes zijn perfect voor romantische uitnodigingen. Maar geef toe dat ze digitaal moeilijk te lezen zijn… Ik zou ze zelfs vermijden in de titels van je website…
Een bedrijf zonder website komt niet geloofwaardig en professioneel over.
Maar de website moet wél bij jouw bedrijf passen!
Je hebt als ondernemer je eigen stijl. Je legt je eigen accenten. En het is héél belangrijk om die stijl ook door te trekken in je website! Uiteraard moedig ik iedereen aan om daarvoor de juiste specialist te zoeken (grafisch vormgever, copywriter, fotograaf, webdesigner, …). Maar ook wanneer je zelf aan de slag gaat, is het een belangrijk punt om bij stil te staan! De website van Studio 100 kan er dan wel professioneel uit zien en pérfect bij het bedrijf passen. Maar het is niet omdat jij die website leuk vindt, dat hij ook past bij jouw driesterren-restaurant!
Dus ja, de juiste website voor jouw bedrijf, dat is wel degelijk nodig!